CZARNOGÓRA 2012 – DZIENNIK Z PODRÓŻY (dnevnik putovanje)


Więcej informacji oraz zdjęć z naszych podróży możesz zobaczyć na stronie
NaszeBalkany.pl oraz www.facebook.com/NaszeBalkany

Dobro došli tzn. witamy! 🙂

Nasz wyjazd na urlop rozpoczęliśmy 9 sierpnia 2012r. od pokonania trasy Gdańsk – Jędrzejów (550 km). Z tego odcinka będziemy mieć najprawdopodobniej pierwsze zdjęcie z wakacji – tak, tak – z fotoradaru 😀

10 sierpnia wraz ze znajomymi z Kielc ruszyliśmy w trasę zapakowani w 3 samochody (12 osób)
– wyjazd z Jędrzejowa – piątek, godzina 12:30
– dystans do pokonania – 1400 km
– miejsce docelowe – Žabljak (północna część Czarnogóry)

Nasza trasa: Jędrzejów – Chmielnik – Tarnów – Pilzno – Krosno – granica w Barwinku – Krajna Polana – Presov – Kosice – Miskolc – autostrada E75 w kierunku Budapesztu – Novi Sad – Beograd – Cacak – Uzice -Nova Varos – Cadinje – Jabuka – Zabrde – Durdevica Tara – Žabljak

Potrzebne były nam winiety na teren Słowacji oraz Węgier. Mając w planie powrót przez terytorium tych krajów za ok.14 dni korzystniej wychodziło nam kupić winiety miesięczne (niż dwie 10-dniowe). Płatne były również 2 odcinki trasy w Serbii (Sobotnica – Nowy Sad- 4E, Nowy Sad – Belgrad – 3E) oraz czarnogórski Tunel Sozina na trasie Podgorica – Bar (2,5E). Informacje o systemie płatnych dróg w Europie można sprawdzić na stronie www.pzmtravel.com.pl

Podróż przez Słowację i Węgry minęła dość szybko dzięki systemowi autostrad i dróg ekspresowych w tych krajach.

Serbia wymagała już od kierowcy więcej uwagi i skupienia – to kraj krętych dróg, z dużą ilością zakrętów, podjazdów, serpentyn etc. Wraz ze zmniejszającym się dystansem do Żabljaka wzrastała liczba tzw.”odcinków specjalnych” – były to momenty podnoszące ciśnienie zarówno u kierowcy, jak i u pasażerów. Szosa wiła się wśród skalistych, niemal pionowych ścian, często prowadząc kilkaset metrów nad korytem rzeki. Gwarantowane były jednak tym samym niezapomniane widoki 🙂 Kiepska jakość nawierzchni dróg nas, jako Polaków bardzo nie dziwiła:) Droga czasami była bardzo wąska i zupełnie pozbawiona poboczy, stąd nawet nie było możliwości, żeby się zatrzymać na chwilę i podziwiać zapierające dech w piersiach widoki. Dodatkową atrakcją była widoczna trasa kolejowa, która wiła się powyżej drogi, wcinała w stoki górskie i co chwilę zagłębiała w tunelach skalnych.

Przejazd granicy Serbia – Czarnogóra okazał się bezproblemowy. Nie wymagano od nas żadnych dokumentów, okazywania Zielonej Karty etc.

Około godz. 12:30, 11 sierpnia 2012r. (sobota) byliśmy na miejscu – w Žabljaku.

Zapraszamy na naszą nową stronę NaszeBalkany.pl

Poniżej zamieszczamy linki do opisów i zdjęć miejsc, które odwiedziliśmy:

–> NaszeBalkany.pl // Miasto Žabljak i okolice
–> NaszeBalkany.pl // Most na Tarze (Đurđevića Tara Bridge)
–> NaszeBalkany.pl // Czarne Jezioro (Crno Jezero – Žabljak)
–> NaszeBalkany.pl // Savin Kuk (góry Durmitor)
–> NaszeBalkany.pl // Monastyr Ostrog
–> NaszeBalkany.pl // Ulcinj, Velika Plaža, sad oliwkowy
–> NaszeBalkany.pl // Voće i povrće, czyli targ w Barze
–> NaszeBalkany.pl // Jezioro Szkoderskie
–> NaszeBalkany.pl // Podgorica – złomowisko, winnica Tomislava Ukšanovića w Boljevići
–> NaszeBalkany.pl // Bar i Stary Bar
–> NaszeBalkany.pl // Zatoka Kotorska: Kotor
–> NaszeBalkany.pl // Zatoka Kotorska: Perast
–> NaszeBalkany.pl // Petrovac
–> NaszeBalkany.pl // Zachody słońca nad Adriatykiem
–> NaszeBalkany.pl // Budva
–> NaszeBalkany.pl // Cetinje
–> NaszeBalkany.pl // Park Lovcen i Mauzoleum Piotra II Petrovicza-Niegosza
–> NaszeBalkany.pl // Święty Stefan (Sveti Stefan)
–> NaszeBalkany.pl // Plaża Utjeha
–> NaszeBalkany.pl // Noclegi Czarnogóra – Apartmani Jovetic Utjeha (Bar Crna Gora)

Czarnogóra

Црна Гора/Crna Gora/Montenegro

Rozwiązanie Federacji Serbii i Czarnogóry – 3 czerwca 2006 (referendum niepodległościowe)
Leży na wybrzeżu Morza Adriatyckiego
Graniczy z: Serbią, Kosowem, Chorwacją, Bośnią i Hercegowiną oraz Albanią
Hymn: Ој свијетла мајска зоро (O, jasny majowy poranku)
Konstytucja – 22 października 2007
Język urzędowy – czarnogórski
Języki używane – czarnogórski, serbski, albański, bośniacki, chorwacki
Stolica – Podgorica
Ustrój polityczny – republika
Głowa Państwa- prezydent Filip Vujanocić
Szef rządu – premier Milo Đukanović
Powierzchnia – 13 812 km² (podobnie woj. lubuskie)
Narody i grupy etniczne – Czarnogórcy 45 %, Serbowie 30%, Bośniacy 8,6%,  Albańczycy 4,9 %
Jednostka monetarna – Euro
Religia dominująca – prawosławie
Kod samochodowy – MNE

Niezbędne informacje dla kierowców:

– opłata ekologiczna od pojazdów osobowych w wysokości 10 EUR została zniesiona od dnia 1 stycznia 2012r.
– polskie prawo jazdy jest honorowane
– maksymalna prędkość do 90 km/godz. (na terenach zabudowanych do 50 km/godz.)
– całoroczny wymóg jazdy z włączo­nymi światłami mijania
– w Czarnogórze nie wymaga się dodatkowych ubezpieczeń komunikacyjnych OC – obowiązuje jedynie „Zielona karta”

Na mocy porozumienia zawartego przez Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych z czarnogórskim „Association National Bureau of Montenegro Insurers”, od dnia 01.02.2012 r. posiadacze pojazdów zarejestrowanych w Polsce mogą posługiwać się na terytorium Czarnogóry Zielonymi Kartami wystawionymi przez polskie zakłady ubezpieczeń. Polska Zielona Karta jest ważna w Czarnogórze jeśli jest na niej wymieniony symbol Czarnogóry (MNE). Przepisy przejściowe dopuszczają do dnia 31.01.2014 r. używanie na terytorium Czarnogóry Zielonych Kart na których występuje symbol Serbii (SRB). Ponieważ Zielona Karta jest ważna w krajach których symbole są na niej wymienione i nie zostały skreślone należy pamiętać, że nie będą honorowane Zielone Karty wystawione bez symbolu MNE oznaczającego Czarnogórę, na których symbol Serbii (SRB) będzie skreślony.

BARDZO WAŻNE! Jeśli podróżujący nie jest właścicielem pojazdu powinien posiadać notarialne pełnomocnictwo do korzystania z pojazdu, przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego na język czarnogórski/serbski.

Należy pamiętać o górzystym ukształtowaniu terenu, co wymaga ostrożnej jazdy. Stan dróg nie jest najlepszy, są one na ogół wąskie i źle oznakowane. Dodatkowe przeszkody na drogach, to osypujące się kamienie oraz zwierzęta domowe. Kierowcy miejscowi jeżdżą niebezpiecznie i często naruszają przepisy. Ach, Ci Południowcy 🙂

Zaleca się unikanie małych, przydrożnych stacji benzynowych (niskiej jakości paliwo), najlepiej tankować na firmowych stacjach OMV. Sieć autoryzowanych serwisów nie jest najlepiej rozwinięta. Bywają problemy z zakupem części zamiennych do samochodów marek innych niż niemieckie (konieczność indywidualnego zamówienia i długi czas oczekiwania).

Na drogach Serbii obowiązuje maksymalna prędkość do 90 km/godz. Zaleca się przestrzeganie przepisów drogowych z uwagi na bardzo częste kontrole policji drogowej.

Na stacjach benzynowych nie mieliśmy problemów z płatnościami kartą.

Wiele przydatnych informacji można uzyskać na stronie internetowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych oraz Ambasady RP w Podgoricy.

Ciekawe linki zewnętrzne:
Artykuł dot. korzystania z CB radia w krajach Europy
Ceny paliw w Europie
Informacje o systemie płatnych dróg w Europie

NaszaFotografia to małżeństwo fotografów z Gdańska (Orunia Górna), którzy najlepiej czują się podczas wykonywania zdjęć podczas ślubu / wesela. Osoby zainteresowane fotografią ślubną w Gdańsku, Jędrzejowie zapraszamy do kontaktu.
To Twój fotograf ślubny. Wykonujemy zdjęcia dzieci: na urodzinach, podczas chrztu i innych uroczystości. Wykonujemy sesje narzeczeńskie i ciążowe w Gdańsku (pomorskie), Kielcach i na terenie całej Polski.
zdjęcia ślubne gdańsk || fotografia ślubna gdańsk || fotograf ślubny gdańsk || sesja zdjęciowa gdańsk