[Balkan Tour 2014] SAMOCHODEM NA BAŁKANY – DZIENNIK Z PODRÓŻY

20 kwietnia 2015r. godz. 18:01

BALKAN TOUR 2014

From Poland to BiH, HR, MNE, AL, MK, SRB

Więcej informacji oraz zdjęć z naszych podróży możesz zobaczyć na stronie
NaszeBalkany.pl oraz www.facebook.com/NaszeBalkany

Kolejny rok, kolejny wyjazd na Bałkany… Tym razem nie ograniczyliśmy się do jednego czy dwóch krajów, a zrobiliśmy sobie małą objazdówkę po Półwyspie Bałkańskim, która trwała ponad 3 tygodnie (8-31 sierpnia 2014r.)Balkan-Tour-2014-mapka

Trasa, którą pokonaliśmy liczyła ok. 6 000 km i zakładała przejazd przez: Słowację, Węgry, Bośnię i Hercegowinę, Chorwację, Czarnogórę, Albanię, Macedonię i Serbię.

Jadąc przez Słowację unikaliśmy płatnych tras – istnieje możliwość wyboru alternatywnej bezpłatnej drogi (która w pewnym momencie prowadzi równolegle do płatnej ekspresówki).

Na Węgrzech, na jednej z pierwszych stacji benzynowych kupiliśmy winietkę miesięczną, za którą zapłaciliśmy 4780 HUF, czyli ok. 64 zł.

Przez teren Chorwacji jechaliśmy autostradą na odcinku: Osijek – Okucani (66 kun).             http://hac.hr/en/toll-rates/pricelist

Na terenie Bośni i Hercegowiny płatny był jedynie odcinek Zenica – Sarajevo.

W Macedonii płaciliśmy (gotówką/kartą) za odcinki: Gostivar – Tetovo – Skopje – Kumanovo.

Gostivar – Tetovo – 30 MDK
Tetovo – Skopje – 40 MDK
Skopje – Miladinovci  – 40 MDK
Miladinovci – Kumanovo –  60 MDK

Opłaty drogowe w Serbii:
Novi Sad – Belgrad  – 2, 5 E
Belgrad – Nis  – 7 E
Nis – Leskovac (Doljevac)  – 2 E

Opłaty za przejazd autostradami reguluje się gotówką (w dinarach (RSD) lub w Euro), bądź kartami kredytowymi: Mastercard, Maestro, Visa i American Express.

Jakość dróg – w zasadzie byliśmy raczej pozytywnie zaskoczeni 🙂 W większości przypadków stan nawierzchni był lepszy niż w Polsce. Małą awarię układu wydechowego w Bośni udało się w ciągu 3 h „ogarnąć”. W Albanii  „zaliczyliśmy” dziurę, po której felgi w naszym aucie nadawały się do prostowania. Niestety – wystarczyła chwila nieuwagi. W tym kraju należy uważać na chodzące po trasie osiołki, krowy, konie, owce, kozy itp. zwierzaki. Ale czy na polskich wsiach nie ujrzymy takich widoków? 🙂 No, może prócz osiołka 😉 Dość mocno zjazd z przełęczy Llogara zapamiętają klocki hamulcowe w naszym aucie. Poza tym jest naprawdę ok 🙂 Nie warto słuchać opowieści o fatalnym stanie dróg, mafii biegającej po ulicach czy porwaniach w celu wycięcia nerki.

Granice:
Chorwacja od lipca 2013r. jest członkiem UE, jednak nie jest członkiem strefy Schengen. Z tego powodu na granicy Węgry – Chorwacja ma miejsce kontrola dokumentów. Na pozostałych granicach: Chorwacja – Bośnia, Bośnia – Chorwacja, Chorwacja – Czarnogóra, Czarnogóra – Albania, Albania – Macedonia, Macedonia – Serbia kontrolowano nasze dokumenty osobiste, Zieloną Kartę, w kilku przypadkach proszono o okazanie dowodu rejestracyjnego pojazdu. Po przygodzie naszych znajomych – 7 h stania w kolejce na granicy Serbia – Węgry (Horgos – Roszke), my skorzystaliśmy z mniejszego przejścia granicznego – Tompa. Tam czas oczekiwania wyniósł ok. 40 minut.

Waluty:

Słowacja – Euro

Węgry – forint węgierski (kod ISO 4217- HUF, symbol Ft) 1 zł – 0,01 zł

Bośnia – marka transferowa (kod ISO 4217- BAM, symbol KM) [zamienna, konwertybilna]. Sztywny kurs 1 E- 1,96 KM

Chorwacja – kuna chorwacka (kod ISO 4217 – HRK, symbol KN). 1 kuna – 0,52 zł

Czarnogóra – Euro
Albania – lek albański (kod ISO 4217 – ALL). 1 lek – 0, 03 zł
Macedonia – denar macedoński [(od ISO 4217 – MDK, symbol – ден). 1 denar – 0,06 zł
Serbia – dinar serbski (kod ISO 4217 – RSD, symbol – РСД lub RSD). 1 dinar – 0,033 zł

Podobnie jak w 2012r., tak i przed tym wyjazdem wystąpiliśmy do Urzędu Miasta o przekazanie gadżetów związanych z Gdańskiem. W tym roku dostaliśmy: kubki, smycze, naklejki, długopisy, koszulki oraz ulotki promujące.

Materiały promocyjne Gdańsk

Do Bośni, którą darzymy wyjątkową sympatią jechaliśmy również z naszą małą misją 🙂

Pomoc dla powodzian w Bośni i Hercegowinie

Zapraszamy do przeczytania naszej relacji z miejsc, które odwiedziliśmy:

Nasze Balkany.pl // Bośnia i Hercegowina – pomoc dla powodzian
♦ Nasze Balkany.pl // Macedonia – Kokino
♦ Nasze Balkany.pl // Serbia – Belgrad
♦ Nasze Balkany.pl // Serbia – Nowy Sad

Zapraszamy również na naszą nową stronę poświęconą podróżom na Bałkany- www.NaszeBalkany.pl

NaszaFotografia to małżeństwo fotografów z Gdańska (Orunia Górna), którzy najlepiej czują się podczas wykonywania zdjęć podczas ślubu / wesela. Osoby zainteresowane fotografią ślubną w Gdańsku, Jędrzejowie zapraszamy do kontaktu.
To Twój fotograf ślubny. Wykonujemy zdjęcia dzieci: na urodzinach, podczas chrztu i innych uroczystości. Wykonujemy sesje narzeczeńskie i ciążowe w Gdańsku (pomorskie), Kielcach i na terenie całej Polski.
zdjęcia ślubne gdańsk || fotografia ślubna gdańsk || fotograf ślubny gdańsk || sesja zdjęciowa gdańsk